About Me

Vrouw, 2 kinderen jongens , gescheiden en hertrouwd, hou van lopen , eten en gezelligheid, minder fan van poetsen, behoorlijk chaotisch wat spijtig genoeg de 2 kinderen geërfd hebben

Thursday, March 1, 2018

Ynab

Via allerlei blogs o.a. deze en deze had ik al gehoord van ynab. Ik had mij ook al voor een proefperiode ingeschreven maar dat liep niet goed. Ik vond het een gedoe. Maar iedereen bleek een grote fan van het concept te zijn en als ik erover nadacht dan klonk het ook wel goed. De vier regels moeten ervoor zorgen dat je zelf beslist wat er met je geld gebeurd en dat je niet in paniek schiet als er onverwachte rekeningen komen, want je verwacht zelfs het onverwachte. Dus opnieuw ingeschreven , dit maal met een ander mail account want de vorige proefperiode was er heel weinig geproefd.

En hoe loopt het nu? Ik heb nog 10 dagen ongeveer en ik weet het niet. Telkens als ik mijn rekening "reconcile" dan zit ik met een discrepantie, en ik geef nochtans alles in wat ik uitgeef en binnenkrijg. Door ermee bezig te zijn denk ik wel dat je sowieso minder uitgeeft en dat is nodig. Normaal komen we toe , we hebben beide goed werk maar ik ga deels over op zelfstandige activiteit wat voor een variabel en onvoorspelbaar inkomen zorgt. Ik verlies daardoor ook mijn firmawagen wat voor grotere uitgaven zorgt en ik zou binnen de 2 jaar moeten zorgen voor een nieuwe praktijk. Dit laatste maakt dat we moeten gaan lenen en tegenwoordig is de verplichting van eigen kapitaal erg groot. Dus bewustwording van wat komt erin en wat gaat eruit en waar kan er minder uit is zeer belangrijk. Ik luister ondertussen naar de podcast van Jesse Mecham, de ontwikkelaar van ynab,. Een aantal uitzendingen gaan daar ook over hoe hij met een excel sheet is begonnen en toe hij meer inkomen nodig had zodat zijn vrouw thuis kon blijven met hun eerste kind hij dit is gaan verkopen. Het heeft hem in ieder geval geen windeieren gelegd, het loont soms om lef te hebben.

Maar ik twijfel dus nog .....

Want een quote die ik las op een andere site klopt natuurlijk ook:

APPRECIATE THE NUMBERS, BUT DON’T LIVE BY THEM



Ja, ik doe ook mee met 40 dagen bloggen, dit is blog 14/40.

No comments:

Post a Comment