About Me

Vrouw, 2 kinderen jongens , gescheiden en hertrouwd, hou van lopen , eten en gezelligheid, minder fan van poetsen, behoorlijk chaotisch wat spijtig genoeg de 2 kinderen geërfd hebben

Thursday, January 19, 2017

Gewicht

Sport en gewicht , 2 zaken die vaak met elkaar verbonden zijn. Vaak begint men te sporten om gewicht te verliezen en wanneer men sport wil men vaak het gewicht controleren omdat hoe lichter hoe sneller: een vermindering van een pond kan een verschil van 15 tot 20 sec betekenen op een wedstrijd van 10 km . Dat wil dus zeggen dat als ik 0.45 kg lichter geweest was ik in plaats van 58:08 op de 10 km bij de Bestorming van Alden Biesen  57:50 had kunnen lopen ;-) Natuurlijk had ik niet effe gewandeld tijdens het drinken en effe daarna toen ik het moeilijk had was dat misschien ook gelukt. Maar toch een jaar geleden woog ik 10 kg meer en dat wil toch zeggen een tijdsverschil van misschien wel 300 sec of te wel 5 min. Als ik kijk naar de uitslag van de Tungrirun , 1:02:36 op 1/5/16 dus een verschil van 4 min 28 sec zou dus kunnen kloppen. Ik weet niet of het toen nog 10 kg verschil was maar zeker een 8 tal kilo zat er toen extra bij .

Dus gewicht maakt een verschil niet enkel natuurlijk in snelheid maar ook de blessuregevoeligheid ligt hoger bij overgewicht. Maar niet elk gewichtsverlies is goed, de bedoeling is om vet verminderen en spiermassa te vergroten. Meer spieren kan soms wel meer gewicht betekenen maar nemen in verhouding minder ruimte in beslag, dus een kleiner maat en minder cm's. Bovendien zorgen spieren voor een hoger basaal metabolisme waardoor je in rust meer verbruikt. Die 10 kg extra bij mij had 3 oorzaken een schildklier wegname waarna ik een heel tijdje zonder moest, ik mocht pas na een aantal maanden met substitutie beginnen, een leven zonder sport en te veel en te graag eten en vooral dan tussendoortjes zoals chocolade ed. Met sporten en sinds juni 5:2 dieet zat ik eigenlijk al in augustus op mijn gewicht.
Image may contain: text
zie facebook 

 Bij mij lukte dit dieet dus heel goed. Ik wijd dit aan een aantal zaken , het extra gewicht zat er bij mij niet lang aan , bovendien at ik veel dus 2 maal in de week 500 kcal is een heel verschil ook al eet je de rest van de week nog veel. Want in tegenstelling tot veel anderen let ik dus niet op tijdens de 5 restdagen, bij mij is het wel degelijk feesten :-) . Het enige nadeel voor mij is de overcompensatie en ongezonde eten dat ik de andere dagen doe. Want gewicht is een zaak maar een goed gewicht wil net altijd zeggen een goede gezondheid. Dus ik stop tijdelijk en ga proberen , elke dag opnieuw, tot nu toe 19/1 nog niet gelukt, gezond te eten en te sporten en zien hoe dat loopt , weegschaalgewijs. De bedoeling is een gezondere relatie met voeding en daardoor een betere gezondheid. Wordt vervolgd ....

No comments:

Post a Comment